BINGKA & RICE COOKER

Pagi tadi akak cuba la satu resepi ni iaitu bingka ubi keledek. Bingka ni kira kek tradisional la. Kek yang ada santan, ha..gitu.

Sementara suami pulak outstation, akak ambil peluang ni untuk cuba resepi baru. Nanti bila suami dah balik, akak boleh la pejam mata sambil masak bingka. Hehe

Actually, suami akak jenis suka kuih tradisional. Jadi, ni antara usaha akak la untuk tambat hati suami melalui perut dia. Gitu~

Ok. Kita sambung balik.

Actually, bingka bukanlah resepi baru. Bingka adalah kek yang senang dibuat, sesenang kek choc moist kukus anis tu. 

Apa yang menjadi cabarannya kali ni ialah, bingka tu akak nak masak guna rice cooker. Haaa..orang lain masak guna oven, akak masak guna rice cooker. 

Resepi bingka akak ambil dari sini:

http://salamisimon1.blogspot.my/2017/01/bingka-keledek-ungu.html?m=1

Cuma gula dia je akak kurangkan jadi separuh cawan. Akak tak suka manis-manis. Lagipun, akak taknak gula tu hilangkan rasa manis ubi keledek tu sendiri. 

Bila dah siap blender gaul semua, akak pun taruk adunan tu dalam rice cooker akak. 

Kena tekan banyak kali tau masa masak tu. Cara nak tau bingka tu dah masak ke belum, korang cucuk dengan lidi/garpu. Kalau tak melekat, maknanya dah masak la tu. 

Awak kat rumah jangan cuba buat dulu tau melainkan awak memang dah tahu tips-tips masak kek guna rice cooker. 

Nanti akak akan kongsikan lagi apa tips-tipsnya ye. 

You just wait. 😊

Purple is just my feveret. 😋
Punya la tak sabar nak tengok kejadian isinya, akak potong straight terus dari dalam rice cooker. Akak sejukkan sekejap je. Tak sabar punya pasal.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s